La agenda legislativa de Arkansas para el 2019

0
32

LITTLE ROCK – El gobierno estatal tendrá un rápido inicio de actividades este 2019 cuando la legislatura vuelva a reunirse en su sesión regular el 14 de enero y considere propuestas cruciales que van desde la baja del impuesto al ingreso y una simplificación de la tabla de impuestos. 

Legisladores y funcionarios del departamento de recaudación titulan la propuesta  

“Plan 2, 4, 5,9”, porque el plan creará distintas fases para los distintos contribuyentes, de 2 por ciento, 4 por ciento y 5,9 por ciento respectivamente. 

Una de las principales cuestiones es cómo implementar rápidamente todas las reducciones impositivas. Hay algunos que quieren que las fases se implementen en 4 años, otros en tres y hay quienes aseguran que puede ponerse en práctica en 2 años. 

Otros quieren proceder más cautelosamente con los recortes para asegurarse de que la reducción en la recaudación estatal no presione los servicios esenciales del estado. Además hay quienes desean reducir la cantidad de tablas impositivas a una sola en vez de tres. 

Bajo la constitución estatal la sesión debe durar al menos 60 días, los legisladores pueden extenderla, como sucedió en las pasadas décadas en las que generalmente duraban entre 80 y 90 días.  

Este año el foco se pondrá en el sueldo docente. La legislatura decide cómo distribuir los fondos de las escuelas públicas y determina cómo los legisladores deben controlar el gasto de esos fondos. El estudio de las necesidades de las escuelas públicas es uno de lo más complejo. El informe del comité del senado y el congreso en educación votó recomendar un aumento docente de $1000 al año, incluyendo a los docentes con una maestría. El informe recomienda introducir el aumento a partir del año fiscal 2021. Estas recomendaciones son similares a la propuesta del gobernador de aumentar el salario mínimo $1000 por año durante los próximos 4 años. 

El plan elevaría el salario mínimo de $31,800 a $36,000 al año. Los legisladores del comité educativo también recomiendan un aumento en la financiación escolar para subir un 2% en el sueldo docente y ofrecer aumentos a los profesores que ganen más del mínimo. 

El gasto por alumno para el año fiscal 2020 será de $6,883, según recomendaciones del comité educativo.  En el año fiscal 2021 subirá $6,985.  En el año fiscal 2018 el gasto por alumno fue de $6,781 y en el 2019 será de $6781. 

El gobernador ha propuesto reducir el número de agencias estatales de 42 a 15, para el 2021 los ahorros serán de $15 millones al año y crecerán con el tiempo. 

El presupuesto también afectará la política de seguridad, especialmente el modo en el que se regulan y financian las prisiones estatales y la libertad condicional. El gobernador propuso sumar 30 oficiales de control de libertad condicional al departamento de correccionales comunitarios para bajar la cantidad de casos pendientes. 

El Departamento ahora emplea  489 oficiales de libertad condicional que manejan unos 98 casos, sumar 30 oficiales bajaría este promedio a 90 según informó el director del departamento. El año pasado el departamento supervisó a más de 57.000 criminales en libertad condicional. 

 

 

Arkansas’ 2019 Legislative Agenda  

 

LITTLE ROCK – State government will get off to a fast start in 2019, when the legislature convenes in regular session on January 14 and takes up proposals to lower income taxes and simplify the tax tables. 

Legislators and tax officials are calling the proposal the “two – four – five point nine” plan. That’s because it would phase in rates for all taxpayers of 2 percent, 4 percent and 5.9 percent. 

One of the main questions is how quickly to implement the full amount of tax reductions. There are some who want to phase it in over four years, others prefer to do it in three years and some believe it can be fully implemented in two years.  

Others want to proceed more cautiously with tax cuts, to make sure the reduction in state revenue does not force cutbacks in essential services. 

There also are supporters of reducing the number of tax tables to one, instead of three. 

Under the state Constitution the session must last for 60 days. Legislators may extend it, and in the past couple of decades they have generally lasted 80 to 90 days. 

Also this year there will be heightened interest in the amount of teacher pay raises. The legislature appropriates funding for public schools, and to determine how much to spend on public education legislators conduct an adequacy assessment. It is a thorough review of the financial needs of public schools. 

In this year’s adequacy report the Senate and House Committees on Education voted to recommend teacher pay raises of $1,000 a year, including raises for teachers with a master’s degree.  

The adequacy report recommends another $1,000 raise for teachers in the second year of the biennium, which is Fiscal 2021. 

The committee recommendations are similar to proposals by the governor to raise the minimum teacher salaries by $1,000 a year for the next four years. The plan would bring the minimum teacher salary from $31,800 to $36,000 a year. 

Legislators on the Education Committees also recommended an increase in the school funding formula to allow for a general 2 percent increase in teacher salaries, in order to provide raises for teachers who earn more than the minimum. 

Adding up all the categories, per pupil funding in FY 2020 should be $6,883, the Education Committees recommended. In FY 2021 it should go up to $6,985. 

For the current biennium, the per pupil foundation funding rates are $6,713 in FY 2018 and $6,781 in FY 2019. 

The governor has proposed reducing the number of state agencies from 42 to 15. By 2021 the savings would begin at about $15 million a year, and likely would grow over time. 

Budget issues will dictate law enforcement policy, specifically regulations within state prisons and regulations governing parolees. For example, the governor has proposed adding 30 parole officers to the state Department of Community Corrections in order to lower their average caseload. 

The department now employs 489 parole officers with an average caseload of 98. Adding 30 officers would lower their average to 90, according to the director of the department. Last year the department supervised more than 57,000 offenders on probation or parole. 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.